woensdag 20 augustus 2014

Stufflist slaapkamer

Ik heb ondertussen al aardig wat stufflists (lijst van spullen die je hebt) van minimalisten bekeken. De een (152 spullen) is nog korter dan de ander (52 spullen). Ik heb me er nooit aan gewaagd, want daarvoor hebben wij nog veel te veel in huis.
Maar omdat ik de slaapkamer al twee keer door ben gespit, en qua spullen dus ook al minstens twee keer gehalveerd is, heb ik vandaag een heuse stufflist van onze slaapkamer gemaakt. Toen ik alles mooi gesorteerd op een lijstje zette, kwam ik erachter dat er nog steeds aardig wat onnodige dingen tussen zaten. Namelijk zo'n 50 haar elastiekjes!? Terwijl ik er altijd maar 1 dikke zwarte gebruik. Drie (?!) zaklampen, oude kapotte ringetjes van vroeger (ik heb ze op de foto gezet voor het archief), oogschaduw die ik nooit gebruik, boeken die ik al uit heb en nooit meer inkijk, 10 slaaptshirts waarvan de onderste vijf niet werden gebruikt (ja, was kleding) en zo nog een aantal dingen. Oh ja en een vaasje met een roosje die op ons nachtkastje stond. Toen ik mijn man vroeg of hij dat roosje op zijn nachtkastje zou missen was zijn antwoord: "welk roosje?" Ik wist genoeg. De lijst kon weer wat worden ingekort.

Met alle meubels, boeken en andere spullen opgeteld, kom ik dan op een lijst met 94 spullen. Daarbij tel ik mandje met make up spulletjes, het mandje met sieraden en het mandje met haarspulletjes per mandje als 1 ding. Maar dat zijn echt maar hele kleine mandjes. ;) Oh ja en de spullen in onze inloopkast zijn uiteraard nog niet meegeteld. (Nog te veel voor op een lijst)
Om precies te zijn:
13 lossen spullen 
18 spullen in mijn nachtkastje
17 in die van mijn man
46 in de boekenkast, waaronder 10 te bewaren boeken en 26 nog te lezen boeken.

Heeft het nut zo'n lijst? Ach, het geeft je ergens wel een goed gevoel dat je weet wat je allemaal precies voor spullen hebt. Al is het alleen maar in de slaapkamer. En op een of andere manier waardeer je de spullen die je nog hebt staan extra. Ik heb er niet voor niets voor gekozen om onze trouwfoto, het zilveren lepeltje van oma en zo nog een aantal dierbare dingen te laten staan.

En nu? Genieten van onze fijne, ruime, nette, gezellige slaapkamer en van onze dochter die haar onder het dekbed verstopt. Zo kan de grote beer haar tenminste niét vinden!

Hoe lang zou jouw lijst zijn van julle slaapkamer?

Je hoeft trouwens niet minimalist te zijn om je spullen te tellen, maar dan ben je wél eventjes bezig. Zie onderstaand filmpje. (dit is de verkorte versie, de hele documentaire vind je hier.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten