woensdag 27 augustus 2014

Minimaliseren in de badkamer

Ik blogde eerder al over het natuurlijke haarzeepje van Lush. Dat kleine zeepje in een blikje vervangt een megagrote shampoofles en een fles crêmespoeling. Het deed me nadenken wat ik in de badkamer meer kan vervangen voor een kleiner, natuurlijker of herbruikbaar iets. Want iets minder spullen in de badkamer zou toch wel wenselijk zijn.

Ik heb ontdekt dat je tampons kunt vervangen door de menstruatiecup. Herbruikbaar, dus minder afval en je hoeft geen tampons meer te kopen of op voorraad te hebben.

Ook maandverband en inlegkruisjes kun je vervangen door wasbare. Scheelt ook weer ruimte in je kastjes! En je hebt minder afval natuurlijk.

In plaats van flessen douchegels kun je een natuurlijk stuk zeep gebruiken. Geen afval en het gaat veel langer mee dan een fles douchegel. Kijk hier voor gebruik- en bewaartips.

Ik heb nu nog een tube facescrub staan voor onder de douche, maar ook dat kun je heel simpel zelf maken door bijvoorbeeld wat zeezout met wat olie (kokos- olijf- of amandelolie) te mengen. Daar heb je geen tube voor nodig! Als de tube op is, maar ik voortaan dan ook mijn eigen scrubje. :)

Ook tandpasta kun je heel simpel zelf maken. Ik doe het zelf al een tijdje en het bevalt prima! Geen tubes meer en geen chemische middelen in je mond.

Op het internet staan verschillende recepten om dagcremes en bodylotions te maken. Eigenlijk is het simpel, zolang je het kunt eten is het geschikt om op je huid te smeren. Ik heb zelf altijd standaard een pot kokosolie in de badkamer staan. Ik gebruik het als dagcreme en soms als bodylotion. Ik citeer vanaf Jesse van der Velde zijn website: "Kokosolie is een perfecte dagcrème en natuurlijke bodyolie, omdat het degeneratie tegengaat zorgt het voor een jonge en gezonde huid. Het heeft een antibacteriële (Intahphuak S, Khonsung P, et al. 2010), verzorgende én anti-verouderende werking. Het is een hypoallergeen product. Je kunt het ook op je lippen doen of kleine hoeveelheid in je haren als je last hebt van droog haar. Het is waarschijnlijk de meest natuurlijke gezichtscrème die te krijgen is, en waarschijnlijk ook de goedkoopste."

Scheergel heb je eigenlijk ook niet nodig. Scheren kan prima met olijf- of kokosolie. Zoals je op voorgaande link kunt lezen, kun je kokosolie als badolie gebruiken. Zelf doe ik altijd wat zeezout in mijn badwater. Dit is goed voor de huid, bloedcirulatie en werkt rustgevend. Je kunt voor de geur altijd nog een paar druppen etherische olie toevoegen.

Je hebt natuurlijk ook wasbare wattenschijfjes. Bij deze wattenschijfjes hoef je alleen water te gebruiken om je gezicht te reinigen. Ik ga ze gelijk bestellen! Fijn dat ik dan niets meer op voorraad hoef te hebben. Scheelt weer ruimte. 

En dan de handdoeken. Hoeveel heb je er echt nodig en hoeveel liggen er in je badkamerkastje? Ik maak zelf ook veel gebruik van kleine handdoekjes. Scheelt weer in de was!

Ook deodorant kun je vervangen door een beetje kokosolie. Ik heb het nog niet geprobeerd maar het bevalt Rachel van Voedzo.nl prima. Er is ook een stuk 'zeep' van Lush wat je als deodorant kunt gebruiken.

Op make-up ga ik later verder op in, maar mijn tip voor nu: breng het terug naar het minimale en verwijder alle duplicaten.

Make up verwijderen kan natuurlijk ook met kokosolie! Een pot kokosolie in de badkamer is dus niet overbodig. :) Multifunctioneel!


P.s. De linkjes naar bepaalde produkten zijn willekeurig. Je zou zelf even kunnen googleën naar de produkten die bij je passen.


Heb jij nog tips? Ik hoor het graag!

p.s. Nog niet overtuigd van natuurlijke producten in je badkamer? Bekijk dan onderstaand filmpje.

7 opmerkingen:

  1. Ik was me al een tijdje alleen nog maar met water. (behalve mijn haar) is net zo fris heb ik gemerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kijk ik snap het wel maar alleen met water vindt ik een beetje te ver gaan fris kan ik begrijpen maar schoon dacht het niet

      Verwijderen
  2. Ik ben al een tijdje sokken aan het breien, nu ben ik bezig met handdoeken breien met hergebruikt katoen uit erfenissen van tantes, kost dus niets en je hebt iets leuks om te doen en om straks naar te kijken als ze af zijn, ze zijn voor in de keuken, badkamer kan nu nog rustig met al die oude handdoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van badkamers die minimalistisch zijn. Ik houd er zelf ook altijd meer van, straalt meer rust uit. En dat is toch lekkerder als je bad ligt. Zelf tandpasta maken moet ik ook nog een keer uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant om dit zo te lezen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen