zondag 24 augustus 2014

Hergebruik

Na een berichtje van iemand op de Facebookpagina Minimaliseren kun je leren, stuitte ik op de minimalist Bea Johnson. Zij heeft een 'zero waste home', oftewel zij en haar familie produceren bijna geen afval. Er staan verschillende filmpjes van haar op het internet.

Het deed me nadenken hoeveel afval wij eigenlijk produceren. In ieder geval legen we elke avond onze keukenafvalemmer. Al is hij niet supergroot, en hij zit eigenlijk wel bijna altijd wel vol. En wekelijks legen we ongeveer de prullenbak in de badkamer (klein) en in de slaapkamer. En onze container? Die zit om de twee weken hartstikke vol! En we zijn maar met zijn drieën!
Stel dat wij en iedereen met ons, ons afval in ieder geval met de helft zouden minderen, minimaliseren in ons afval, dat zou toch wel stoer zijn.

Maar hoe?
Op Bea haar website staan genoeg tips, maar zoals met alles doe ik het stapje voor stapje. Het geeft me in ieder geval weer genoeg stof om over te bloggen.

Vorige week heb ik al de herbruikbare rietjes voor dochterlief in huis gehaald, dus we gooien geen rietjes meer weg. Ook hier al een tijdje geen plastic flesjes en plastic zakjes meer in de container want  ik had ook al een Dopper en herbruikbare zakjes in huis.

Even nieuwsgierig, wat recycle jij? Wat voor herbruikbare dingen gebruik jij in de badkamer, de wasruimte, in de keuken of woonkamer? Heb je nog tips?


2 opmerkingen:

  1. de plastic zakken van brood. Hierin wordt de lunch 1 keer mee genomen naar het werk. Daarna gebruik ik deze op het aanrecht in een klein prullenbakje. Dagelijks vol. Boterhamzakjes en prullenbakzakken hoef ik nooit aan te schaffen. Er staat ook een bak voor compost. De grijze container komt 4 tot 6 keer per jaar bij de weg. (Zonder papiertje of stuk glas of blik wat wij apart inzamelen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig! Eigenlijk zouden we gewoon onze eigen broodzak mee moeten nemen naar de bakker. ;) http://levenzonderafval.blogspot.nl/p/winkel.html?q=broodtassen

      Verwijderen